Πραγματοποιήθηκε η Ημερίδα με θέμα: «Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση … Διασύνδεση με την Αγορά Εργασίας, ένα Μέλλον με Προοπτικές Επιτυχίας»
Από:
Πραγματοποιήθηκε το Σάββατο, 14 Σεπτεμβρίου 2024, στις εγκαταστάσεις του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου, ημερίδα με θέμα: «Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση … Διασύνδεση με την Αγορά Εργασίας, ένα Μέλλον με Προοπτικές Επιτυχίας». Η Ημερίδα συνδιοργανώθηκε από τη Διεύθυνση Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΔΜΤΕΕΚ) του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) και την Οργάνωση Λειτουργών Τεχνικής Εκπαίδευσης Κύπρου (ΟΛΤΕΚ).
Σκοπός της Ημερίδας ήταν η ανταλλαγή απόψεων και ο δημόσιος διάλογος για τις προοπτικές που προσφέρει η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Συζητήθηκαν επίσης θέματα όπως ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη νέων επικαιροποιημένων αναλυτικών προγραμμάτων, καθώς και η διαμόρφωση του προφίλ των αποφοίτων, κάτι που θα συμβάλει στην ομαλή ένταξή τους στη σύγχρονη αγορά εργασίας.
Την Ημερίδα τίμησαν με την παρουσία τους η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας δρ Αθηνά Μιχαηλίδου και ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Γιάννης Παναγιώτου.
Στον χαιρετισμό της, η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας ανέφερε ότι η Ημερίδα αναμένεται να συμβάλει στην ενίσχυση της προσπάθειας που καταβάλλεται για ένα σύγχρονο και αναβαθμισμένο εκπαιδευτικό σύστημα, αφού η συνεχώς μεταβαλλόμενη και γεμάτη προκλήσεις εποχή μας επιβάλλει όπως οι νέοι/νέες κατέχουν τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους/τις βοηθήσουν να ενταχθούν ομαλά στην αγορά εργασίας. Επισήμανε ότι «επιδιώκουμε τη συνεχή προσαρμογή της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και των προγραμμάτων που προσφέρει με τα δεδομένα της σύγχρονης εποχής, με στόχο την κάλυψη των αναγκών και των προοπτικών της κυπριακής οικονομίας και κοινωνίας, όπως αυτές προκύπτουν μέσα από το συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπικό και διεθνές περιβάλλον». Στόχος του Υπουργείου είναι, όπως δήλωσε, η ανάπτυξη, μέσα από τους κλάδους και τις ειδικότητες που προσφέρουν οι Τεχνικές Σχολές, κατάλληλα καταρτισμένου και ευέλικτου ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις μεταβαλλόμενες ανάγκες και απαιτήσεις της αγοράς εργασίας.
Για την επίτευξη του πιο πάνω στόχου, ανέφερε, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας προωθεί μεγάλο αριθμό δράσεων, όπως είναι ο εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων σπουδών της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης βάσει των σύγχρονων τάσεων που παρατηρούνται στην αγορά εργασίας, η επικείμενη λειτουργία Τεχνικού Γυμνασίου, η αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής και του εξοπλισμού των Τεχνικών Σχολών –συμπεριλαμβανομένης της ανέγερσης νέων υπερσύγχρονων Σχολών‒ η αναβάθμιση της συνεργασίας με τις εργοδοτικές οργανώσεις, η ενίσχυση του επαγγελματικού προσανατολισμού στα σχολεία, η επικαιροποίηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Τεχνικών Σχολών και η περαιτέρω ανάπτυξη των Μεταλυκειακών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΜΙΕΕΚ).
Κλείνοντας τον χαιρετισμό της, η Υπουργός ανέφερε ότι, ως αποτέλεσμα των δράσεων του ΥΠΑΝ για ενίσχυση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί ότι, τόσο οι απόφοιτοι/απόφοιτες των Τεχνικών Σχολών, όσο και οι απόφοιτοι/απόφοιτες των ΜΙΕΕΚ, εξασφαλίζουν περισσότερες –σε σχέση με το παρελθόν– θέσεις εργασίας σε τομείς που είναι συναφείς με το πρόγραμμα σπουδών τους. «Είναι προφανές ότι η Τεχνική Εκπαίδευση δεν είναι μόνο μια εναλλακτική λύση, αλλά μια ισότιμη επιλογή που μπορεί να ανοίξει πόρτες σε μια επιτυχημένη καριέρα, αποτελώντας κλειδί για την οικονομική ευημερία της χώρας μας» κατέληξε.
Από την πλευρά του, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Γιάννης Παναγιώτου ανέφερε ότι «ο σύγχρονος επαγγελματισμός που προωθείται μεθοδικά μέσα από την υλοποίηση του κυβερνητικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη πράσινων και ψηφιακών δεξιοτήτων είναι απαραίτητος για την επιτυχή διπλή μετάβαση της οικονομίας» και επισήμανε την προστιθέμενη αξία της διασύνδεσης του εκπαιδευτικού συστήματος με την αγορά εργασίας και τη σημασία της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Τόνισε ότι «σε μία αγορά εργασίας μεγαλύτερη από ποτέ, διανοίγονται πρωτόγνωρες προοπτικές για τους Κύπριους εργαζομένους, που συναποτελούν τον κυπριακό κορμό της κυπριακής οικονομίας. Οι Κύπριοι εργαζόμενοι θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε ένα πολυπολιτισμικό επαγγελματικό περιβάλλον, με αναβαθμισμένα καθήκοντα για την εποπτεία, την εκπαίδευση, την καθοδήγηση, την ασφάλεια και την ποιότητα στους χώρους εργασίας».
Ακολούθησε παρουσίαση, μέσω διαδικτυακής σύνδεσης, από τον δρα Νικόλα Γεωργιάδη, Εμπειρογνώμονα στον Τομέα Συστημάτων και Θεσμών Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (CEDEFOP). Το θέμα της παρουσίασης ήταν «Ο ρόλος της CEDEFOP στη βελτίωση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Η Ημερίδα συνεχίστηκε με συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, η οποία επικεντρώθηκε στο επίκαιρο θέμα της διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, με ειδική έμφαση στο φαινόμενο της αναντιστοιχίας δεξιοτήτων των εργαζομένων και των απαιτήσεων της αγοράς εργασίας. Στη συζήτηση έλαβαν μέρος ο Διευθυντής Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης δρ Ηλίας Μαρκάτζιης, ο Γενικός Διευθυντής της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού κ. Γιάννης Μουρουζίδης, ο Επικεφαλής Επιστήμονας για Έρευνα, Καινοτομία και Τεχνολογία της Κυπριακής Δημοκρατίας δρ Δημήτρης Σκουρίδης, η Προϊσταμένη της Μονάδας Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη δρ Αραβέλλα Ζαχαρίου, ο Διευθυντής Τμήματος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της ΟΕΒ κ. Πάρης Αναστασίου, και ο Ανώτερος Λειτουργός του ΚΕΒΕ κ. Χρίστος Ταντελές. Τον συντονισμό ανέλαβε ο Ανώτερος Λειτουργός Εκπαιδευτικού Προγραμματισμού του ΥΠΑΝ δρ Στέλιος Ορφανός. Μέσα από τη συζήτηση διαπιστώθηκε πως η αναντιστοιχία δεξιοτήτων είναι ένα υπαρκτό πρόβλημα για την κυπριακή οικονομία και επηρεάζει το σύνολο των επιχειρηματικών κλάδων σε μικρό ή μεγάλο βαθμό. Βασικοί λόγοι για την ύπαρξη του φαινομένου είναι η μη έγκαιρη ανταπόκριση του εκπαιδευτικού συστήματος στις αναδυόμενες κοινωνικές και τεχνολογικές προκλήσεις, η μη ικανοποιητική συνεργασία ανάμεσα στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, ο μη ικανοποιητικός επαγγελματικός προσανατολισμός των μαθητών/μαθητριών, αλλά και η κουλτούρα ανάμεσα σε μεγάλο μέρος της κοινωνίας για προτίμηση σε συγκεκριμένα επαγγέλματα, τα οποία είτε είναι κορεσμένα ή βρίσκονται πολύ κοντά στον κορεσμό. Αν και υπάρχει μεγάλη ζήτηση για επαγγελματίες στα τεχνικά επαγγέλματα, εντούτοις το ενδιαφέρον των μαθητών/φοιτητών/σπουδαστών δεν είναι αυτό που θα έπρεπε. Συζητήθηκε επίσης η επίδραση των νέων τεχνολογιών και της πράσινης μετάβασης στα διάφορα επαγγέλματα και διαπιστώθηκε η μεγάλη ανάγκη για έναν ευρύτερο συντονισμό, ώστε να γίνουν οι απαιτούμενες αλλαγές στην εκπαίδευση, στους παρόχους επαγγελματικής κατάρτισης αλλά και στις επιχειρήσεις. Τονίσθηκε από όλους τους συμμετέχοντες η σημασία της καλλιέργειας κουλτούρας διά βίου μάθησης από την παιδική ηλικία ως σημαντική στόχευση της κοινωνίας για το άμεσο μέλλον. Η συζήτηση έκλεισε με σχόλια και ερωτήσεις από τους/τις παρευρισκόμενους/ες.
Στη συνέχεια, σχηματίστηκαν οκτώ ομάδες εργασίας, η κάθε μία από τις οποίες αφορούσε έναν κλάδο ή μία ειδικότητα των Τεχνικών Σχολών. Συγκεκριμένα, σχηματίστηκαν Ομάδες Εργασίας για τους κλάδους Μηχανολογίας, Ηλεκτρολογίας και Ηλεκτρονικών Εφαρμογών, Ξενοδοχειακών και Επισιτιστικών Επαγγελμάτων, Γεωπονίας, και Αρχιτεκτονικής-Πολιτικής Μηχανικής/Δομικών Έργων και Κατασκευών, καθώς και για τις ειδικότητες Σχεδιασμού και Κατασκευής Επίπλου και Ξύλινων Κατασκευών, Διακοσμητικής, Γραφικών Τεχνών, Σχεδιασμού και Κατασκευής Ενδυμάτων, και Σχεδιασμού και Κατασκευής Κοσμήματος. Στο πλαίσιο των εργασιών της κάθε ομάδας, οι εκπαιδευτικοί του κάθε κλάδου/ειδικότητας προχώρησαν σε παρουσιάσεις και ανοιχτές συζητήσεις με τους εκπροσώπους του αντίστοιχου τομέα της αγοράς εργασίας, καθώς και με τους εκπροσώπους της σχετικής ακαδημαϊκής κοινότητας.
Πορίσματα των Ομάδων Εργασίας
Με το πέρας των εργασιών όλων των Ομάδων, καταγράφηκαν και παρουσιάστηκαν τα πορίσματα, μέσα από τα οποία διαπιστώνεται ότι υπάρχει ανάγκη για τα ακόλουθα:
• Αναθεώρηση και ευθυγράμμιση των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών της ΜΤΕΕΚ με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, ώστε να επιτυγχάνεται η ομαλή ένταξη των αποφοίτων της στην αγορά εργασίας.
• Συμπερίληψη μαθημάτων/θεμάτων πράσινης και ψηφιακής εκπαίδευσης στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, για την αποτελεσματική ανταπόκριση των αποφοίτων στις συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των επαγγελμάτων του μέλλοντος.
• Περισσότερη εξειδίκευση στις τεχνικές και πρακτικές γνώσεις του επαγγέλματος, με αύξηση των ωρών των εργαστηριακών μαθημάτων.
• Συνεχής εκσυγχρονισμός των εργαστηρίων των Τεχνικών Σχολών, ώστε να ανταποκρίνονται στα νέα διαμορφωμένα και άκρως απαιτητικά εργασιακά δεδομένα.
• Περαιτέρω ανάπτυξη των οριζόντιων δεξιοτήτων, όπως είναι η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η ικανότητα προσαρμογής στα διαρκώς μεταβαλλόμενα εργασιακά περιβάλλοντα, η καλλιέργεια επαγγελματικής συνείδησης, η ικανότητα ανάληψης πρωτοβουλιών, καθώς και η ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας.
• Περαιτέρω ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής εξάσκησης στη Βιομηχανία και της συνεργασίας με τους εταίρους της αγοράς εργασίας. Η δημιουργία της νέας διαδικτυακής πλατφόρμας ΔΕΕΤΕ επικροτήθηκε από τους εκπροσώπους της Βιομηχανίας ως ένα ωφέλιμο εργαλείο για τη σύνδεσή τους με τους/τις απόφοιτους/απόφοιτες και την αναζήτηση και άμεση εξεύρεση κατάλληλα καταρτισμένου ανθρώπινου δυναμικού.
(ΙΠ/ΑΣ)
Ίσως σας ενδιαφέρουν και αυτά
- Ανακοινώσεις της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας για θέματα διορισμών, προαγωγών και μεταθέσεων
- Το Φεστιβάλ Βιβλίου Λευκωσίας επιστρέφει για 9η χρονιά στο Πάρκο Ακρόπολης
- Στατιστικά στοιχεία της Γραμμής Βοήθειας 1480 για το 3ο τρίμηνο του 2024: 1η Ιουλίου 2024 έως την 30η Σεπτεμβρίου 2024
- Εκλογή Καθηγητή Δημήτρη Χριστοδούλου ως Εξωτερικού Μέλους της Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών
- Ανακοίνωση της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας για διορισμούς εκπαιδευτικών